HORESTA , VisitDenmark , Hotelstars Union og repræsentanter fra branchen gennem klassifikationsnævnet.

Hotelstars Union fastlægger sine hotelkriterier i fællesskab mellem de deltagende lande. Kriterierne revideres løbende for at sikre, at de afspejler gæsternes behov og branchens udvikling.

Administrationen og inspektioner varetages af HORESTA.

Klassifikationsnævnet er sammensat så det kan bestå af op til tre repræsentanter udpeget af VisitDenmark samt tre udpeget af HORESTAs direktion.

Nævnets primære opgaver er løbende udvikling af kvalitetsmærkeordningen samt behandling af eventuelle anke- og dispensationssager fra de klassificerede virksomheder. Det er ligeledes nævnet der indstiller kriterieændringer til Hotelstars Union i forbindelse med revidering af gældende kriterier.

Klassifikation af de deltagende hoteller sker gennem vurdering af virksomhederne på baggrund af over 250 objektive hotelkriterier fastlagt i Hotelstars Union. De deltagende hoteller inspiceres med ca. 24 måneders mellemrum, hvor det sikres at hver enkelt virksomhed fortsat lever op til de gældende kriterier.

Inspektøren kommer på et anmeldt besøg og gennemgår et repræsentativt udsnit af hotelværelserne så vel øvrige arealer og faciliteter til gæsternes rådighed. I særlige tilfælde kan uanmeldte besøg finde sted. Hotellet modtager efter endt besøg en bekræftelse på det opnåede stjerneantal eller en liste over ikke opfyldte kriterier sammen med en frist for opfyldelse af disse. Overskridelse af den fastsatte frist kan få konsekvenser for stjerneantallet.

Stjerneantallet fastsættes på baggrund af inspektørens vurderinger udfra de gældende hotelkriterier. Et kriterium anses som udgangspunkt kun for opfyldt når hotellet lever op til dette eller den pågældende service eller facilitet er offentliggjort for gæsten (f.eks. på hjemmeside, app, værelsesmappe, tv eller lign.). 

Kriterierne er fastlagte af de deltagende lande i den fælleseuropæiske hotelklassifikation i Hotelstars Union. Kriterierne revideres løbende, så de afspejler udviklingen ift. kundernes behov og ønsker samt ift. den generelle udvikling i branchen, teknologi, m.m.

Gæstefokus og fleksibilitet er nogle af kerneværdierne i hotelklassifikationen. Dette opnås gennem en kombination af minimumkriterier og tilvalgskriterier som sikrer at gæsterne har samme oplevelse af kvalitet og service på tværs af de forskellige hoteltyper.

Minimumkriterier omfatter fællestræk for de fleste hoteltyper på hvert stjerneniveau. Alle minimumkriterier for stjerneniveauet skal opfyldes, for at opnå stjernerne. Hertil kommer en række tilvalgskriterier.

Tilvalgskriterier omfatter alle de kriterier som ikke er minimumkriterier for stjernekategorien. Med tilvalgskriterierne har hotellet mulighed for at opnå ekstra point og evt. en Superior-rating for mange af de services og faciliteter de har målrettet lige netop deres segment.

Stjernetildeling sker på baggrund af den samlede pointsum hotellet har opnået for opfyldte minimumkriterier og tilvalgskriterier.

Download kriteriesæt (PDF)

Stjernerne tildeles på baggrund af over 250 forskellige kriterier. Der tildeles 1 - 5 stjerner hvortil der til og med 4 stjerner kan komme betegnelsen "Garni" (f.eks. 3 stjernet Garni) for hoteller der kun serverer morgenmad. Hoteller har væsentligt flere point end det krævede for deres stjernekategori, men som ikke opfylder alle minimumskriterier til den næste kategori, kan tildeles yderligere et kvalitetsmærke i form af "Superior".

Herunder findes en kort sammenfatning af de væsentligste karakteristika for de forskellige stjerneniveauer.

1 stjerne

• Mulighed for bad/toilet
• Digital kontakt 24/7
• Skrivebord/bord
• El-stik på værelset
• TV
• Sæbe/shower gel

2 stjerner

• Tosproget personale
• Morgensmadsbuffet eller morgenmadstallerken
• Shampoo

På forespørgsel:
• Sysæt + skopudsningssæt

3 stjerner

• Bad/toilet på alle værelser
• 10-timers bemandet reception
• El-stik ved skrivebord og senge
• Adapter/oplader
• Hårtørrer

På forespørgsel:
• Bagageservice
• Strygejern og strygebræt
• Paraply
• Ekstra hovedpude
• Værdiboks

4 stjerner

• Elevator ved flere end 3 etager
• 16 timers bemandet reception/døgnbemanding
• Vaskeservice
• Hovedpudemenu
• Lænestol eller sofa
• Internationale TV-programmer
• Skohorn på værelset
• Fleksibelt kosmetikspejl 
• Minibar eller 16-timers roomservice
• Bar/lounge-område

På forespørgsel:
• Badekåbe/tøfler

5 stjerner

• 24 timers bemandet reception og service
• Parkeringsservice
• Restaurant åben alle dage
• Concierge/Guest Relations Manager
• Strygeservice
• Aftæpning/supplerende værelsestjek
• Suites med særskilt soveværelse
• 2 hovedpuder pr. person
• Udstyr til intern/ekstern kommunikation
• Badekåbe/tøfler
• 24 timers drikkevareservice/roomservice

På forespørgsel:
Tablet/PCpåværelset