Bag stjernerne
Stjernerne

Stjernerne tildeles på baggrund af over 250 forskellige kriterier. Der tildeles 1 - 5 stjerner hvortil der til og med 4 stjerner kan komme betegnelsen "Garni" (f.eks. 3 stjernet Garni) for hoteller der kun serverer morgenmad. Hoteller har væsentligt flere point end det krævede for deres stjernekategori, men som ikke opfylder alle minimumkriterier til den næste kategori, kan tildeles yderligere et kvalitetsmærke i form af "Superior".

Herunder findes en kort sammenfatning af de væsentligste karakteristika for de forskellige stjerneniveauer. Frem til ultimo 2016, hvor Hotelstars Union er fuldt implementeret, kan enkelte afvigelser forekomme.

1 stjerne

• 100% af værelserne har brusebad/badekar og WC.
• Daglig værelsesrengøring.
• 100% af værelserne har TV med fjernebetjening.
• Bord og stol.
• Sæbe eller body shampoo ved håndvasken.
• Badehåndklæder.
• Receptionsservice.
• Offentlig tilgængelig telefon.
• Udvidet morgenmad.
• Mulighed for drikkevarer på hotellet.
• Opbevaring af værdigenstande.

2 stjerner

• Morgenmadsbuffet.
• Senge-/læselampe ved sengen.
• Internetforbindelse på værelser eller i offentlige områder.
• Betaling med betalingskort.
• Sæbe eller body shampoo ved brusebad/badekar.
• Garderobehylder.
• Udvalg af hygiejneartikler tilgængelig (f.eks. tandbørste, tandpasta, barbergrej)

3 stjerner

• Receptionen er bemandet 14 timer, tilgængelig 24 timer i døgnet for interne og eksterne opkald, tosproget personale.
• Siddepladser ved receptionen , bagageservice på forespørgsel.
• Drikkevarer tilbydes på værelset.
• Hårtørrer og ansigtsservietter på værelset.
• Fuldfigurspejl, tilstrækkelig aflægningsplads til bagage/kuffert
• Sysæt, skopudsesæt, vaske- og strygeservice.
• Ekstra pude og dyne på forespørgsel.
• Systematisk klagehåndteringssystem.

4 stjerner

• Receptionen er bemandet 16 timer, tilgængelig 24 timer i døgnet for interne og eksterne opkald
• Lobby med siddepladser og servering af drikkevarer, hotelbar.
• Morgenmadsbuffet eller tilsvarende menukort.
• Minibar eller 16 timers drikkevareservice via room service.
• Polstret stol/sofa med sidebord/bakke
• Badekåbe og tøfler på forespørgsel
• Kosmetikprodukter (f.eks. badehætte, neglefil, vatrondeller, bodylotion), kosmetikspejl, hylde/afsætningsplads til toiletartikler, opvarmet badeværelse.

5 stjerner

• Receptionen døgnbemandet, flersproget personale
• Valet parkeringsservice
• Concierge, piccolo
• Rummeligt receptionsområde med adskillige siddepladser og servering af drikkevarer
• Minibar samt mad og drikke via 24 timers room service
• Personlige plejeprodukter i flasker
• Internet enhed (f.eks. pc eller tablet) på værelset på forespørgsel
• Værdiboks på værelset
• Strygeservice (retur indenfor 1 time), skopudseservice
• Aftæpning på værelser om aftenen (turn down service)
• Mystery guesting